lørdag 23. september 2023

IKEAs populære 1700-talls serie fra 1993 selges dyrt på auktion!

I en kort periode fra 1993 - da de hadde sitt 50-års jubileum - produserte IKEA en egen 1700-talls serie i gustaviansk stil, som ble veldig populær! 
Kolleksjonen ble til gjennom et samarbeide mellom IKEA og Lars Sjöberg fra Riksantikvarieämbetet, og det ble laget en egen katalog til 1700-talls serien.
Og i dag har serien blitt så populær at den selges dyrt på auksjoner, slik de spådde i 1993! Benken ble nylig solgt hos Stockholms Auktionsverk.
Møblene, porselenet, sølvet, glass, lamper og andre gjenstander holder en høy håndverksmessig kvalitet.
Her ser du én av modellene til de gustavianske stolene, som heter Hallunda. Les om den her.
Denne heter Odenslunda. Link.
Et eget servise, Nejlika, ble også produsert. Dette ble solgt hos Bukowskis.
Her en en reklame for 1700-talls serien.
Dette skapet, Selebo, synes jeg er fantastisk flott! Link.
Og her ser du Skattmansö-sengen sammen med flere andre gjenstander fra 1700-talls serien! Stoffet rundt himmelsengen heter Ekebyholm.
Her er noen av stoffene i 1700-talls serien.
Kommoden heter Medevi, og har fine messingbeslag.
Detaljene på møblene er så flotte!
For en del år siden var jeg i kafeen i Hvervenbukta i Oslo, som holdt til i den gamle bygningen du ser her; og der var alt interiøret fra 1700-talls serien til IKEA! 
Skulle jeg få komme med et sterkt ønske, så er det at IKEA starter opp igjen med å produsere sin vakre 1700-talls serie!

1 kommentar:

  1. Så interessant og spennende! Jeg har hørt om dette, men ikke satt meg inn i det. Det er jo ikke akkurat sånne møbler vi forbinder med IKEA. Selv har jeg ikke så mye fra IKEA i mitt hjem. Men jeg har mye gammelt, kjøpt hos brukthandlere og arvet. Jeg liker absolutt den gamle stilen, ispedd noen nye elementer som skaper spenning i innredningen. Takk for at du viste oss dette! :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!