lørdag 13. januar 2024

Få oppskriften til pannebånd med i-cord kant!

I innlegget Torsdagssjal og egendesignet pannebånd, lovet jeg dere oppskriften til pannebåndet med fine i-cord kanter, som er mitt eget design!
Pannebåndet strikkes frem og tilbake i rillestrikk (kun rette masker), og kan lages så bredt du vil. Jeg har laget pannebåndene 10-11 cm brede, og antall masker må justeres etter hvilket garn du strikker med.
Disse er strikket i Sandnes Garn Alpakka Silke og Tynn Silk Mohair som følgetråd, noe som på pinner 3,5 ga meg 22 masker pr. 10 cm. Merk at arbeidet trekker seg noe sammen p.g.a. i-cord kanten.
Pannebånd med i-cord kant:
Str. XS/S = 45 cm langt Str. M/L =  47 cm langt.
Legg opp 24-26 masker, og strikk en omgang rett. 
* På neste omg. strikker du rett til det er 3 masker igjen. Hold tråden mot deg, og flytt de 3 siste maskene over på høyre pinne. Snu arbeidet, trekk tråden rundt kanten, og strikk rett på neste pinne.* Gjenta fra * til * til pannebåndet har ønsket lengde. Fell av. Sy sammen med maskesting fra retten. Se her
Det blir nok strikket flere av dette pannebåndet, som jeg har fått mange fine tilbakemeldinger på! 
Og det passer jo veldig godt til Torsdagssjalet, som du ser pannebåndene sammen med!

1 kommentar:

  1. Fine pannebånd. De ser gode og varme og myke ut. Jeg har tidligere skrevet om brodering av Strandamalerier på bloggen min. Nå kommer oppskriften snart i bladet Familien.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!