søndag 26. mai 2024

Catrhine Design: Heklet bøttehatt til fine solskinnsdager!

Bøttehatt har blitt veldig populært, og jeg har sydd meg slike tidligere. Her ser du også vesken som jeg heklet til barnebarnet nylig!
Men heklede hatter har lett for å bli for tykke, synes jeg. 
Så derfor tok jeg heklenålen i egne hender, fant frem 2 nøster restegarn i tynn bomull (Safran fra DROPS), og tenkte at hatten får bli til under veis!
Toppen er heklet med fastmasker, og det økes ved 6 felt 1 m. hver omgang til toppen er 15,5 cm bred.
Sidene består av 2 omg. staver og 4 omg. fastmasker, heklet i bakre ledd. 
Det er dette som gir de fine stripene og hullmønstret!
Bremmen: Start med å øke 1 m. ved hver cirka hver 5 maske, og hekle 10-12 omg. fastm. i bakre ledd. Du kan velge å øke mer under veis.
Jeg avsluttet bremmen med å hekle 1 omg. krepsemasker i hver annen maske.
Jeg ble strålende fornøyd med bøttehatten min, og kommer til å hekle dem i flere farger! 
 
I et senere innlegg skal jeg skrive om vesken på det første bildet!

2 kommentarer:

  1. Du får det til å høres så enkelt ut! Det blir til underveis. Herlig! Sliker det å være kreativ og kunne mange teknikker. Godt jobba!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!