lørdag 29. oktober 2011

Å drille mandler!

Mandelkvern-samlingen min har vekket interesse hos mang en husmor blant dere, og noen har gitt seg over i ren nostalgi! Se her.
Men det har gitt meg et nytt syn på mandelkverning også, og jeg har innsett at nostalgi ikke må ta helt overhånd, når det kommer til praktisk matlaging i vår tid!
For som Berit skrev:"Jeg har en i plast som egentlig er helt grei. Men den hadde en lei tendens til å gi meg vannblemmer i hendene når jeg sveivet. Derfor har morfar klokelig tatt av hele sveiven. og bistår med batteridrill der hvor sveiven skulle vært hver gang jeg maler mandler/nøtter. Da går det unna kan du tro!"
Så derfor har det kommet et nytt begrep inn i mitt vokabular, nemlig å drille mandler! Det var slettes ingen dum idé å løse mandelproblemet med drill!
Men, skal man ta det ett skritt videre er det jo dagens mandelkverner som går på strøm, som er tingen! Noe å ønske seg til jul?
Hva med denne fra Kitchen Aid? Den hadde vært noe foran julebakst-sesongen!
Men hvis du vil ha en gammel mandelkvern til pynt på kjøkkenet, finner du det sikkert i nærmeste bruktbutikk!

7 kommentarer:

  1. Jeg må visst ta meg en tur opp i foreldrene mine sin kjeller. Husker mor stod med en slik grønn mandelkvern. Hun har for lengst gitt den opp:) Koselig å ha dem til pynt!
    Takk for koselig hilsen hos meg:)
    Ønsker deg en fin lørdag!
    Klem fra Hjørdis:)

    SvarSlett
  2. Så herlig blogg du har! En mandelkvern er koselig til pynt! Og lekker sak fra Kitchen Aid!

    Ha en fin kveld!

    Klem fra Lena

    SvarSlett
  3. Uhha.. den Kitchen Aid er da bare for sej:-)
    Har selv haft flere af disse mandelkværne, men brugte dem kun til pynt.
    Har faktisk aldrig prøvet om den virkede...
    Og nu er de solgt på loppemarked.

    Ha´en dejlig Søndag.

    Knus Susi

    SvarSlett
  4. Hehe,kult:))
    Tror min mor har liggende en slik kvern og,kansje jeg må spørre fint;)
    Fine og ha på pynt:)
    Ha en fin søndag:)Klem

    SvarSlett
  5. Å drille mandler var en ny variant. Har en gammel mandelkvern i boden.Kanskje den skal få komme frem i dagslyset.

    SvarSlett
  6. Jeg bruker fortsatt hånddrevet mandelkvern. Mener bestemt at elektrisk kvern ikke er så lurt når man skal lage marsipan/kransekake. For mye olje blir presset ut.Ingen egen forskning kan bekrefte hypotesen.

    SvarSlett
  7. Hei. Fin blogg du har. Vet du hvor man kan få tak på Kitchen Aid sin mandelkvern?

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!