onsdag 1. mai 2024

Slik gjør du: Kari Traa ulltrøye blir til lun sommertopp med krave!

I innlegget mitt Redesign: Kari Traa ulltrøye blir til lun sommertopp med krave! viste jeg frem min KT-trøye som jeg hadde redesignet. Og i dag viser jeg deg hvordan jeg sydde den!
Utgangspunktet mitt var en langermet ulltrøye med knappestolpe og rund hals. 
Ermene klippes av,
og mansjettene klippes av tett inntil den rosa sømmen.
De er nå klare til å bli til en multifunksjonell krave, der de rosa sømmene brukes som et dekorelement!
Sy korter ermer slik: Mål ut ønsket lengde på ermet (her: 14 cm fra skuldertoppen), legg på 4-5 cm til dobbel oppbrett, samt noen cm ekstra til at sømmen skal kastes over, og klipp av ermet.
Kast over sømmene. Bruk helst elastisk søm, men vanlig zik-zak går også fint. Klipp av tett inntil sømmen, brett inn, og sy to rette sømmer. Ikke strekk for mye i stoffet når du syr. Press sømmene.
Ermene skal settes sammen til en krave. Press dem langs den rosa sømmen, og mål opp hvor lange de skal være ut fra midten bak. Min krave ble 23,5 cm pr. del.
Sy sammen kravene i front med rosa knapphullsting. 
Kraven midt bak: Kast over sømmene, brett inn, og sy sammen delene for hånd (helt rundt) med vanlig sytråd. Press.
Nåle fast kraven langs halskanten, slik an den rosa sømmen stikker opp på baksiden.
Sy kraven fast med maskin.
Lag en hempe av tynt broderigarn med knapphullsting (se her), og sy i en liten knapp til lukking foran.
Klipp av, kast over, og lag en oppbrett nederst på trøyen, hvis du vil ha den kortere. 
Det ble veldig lite stoffrester igjen. Men de tar jeg vare på til eventuelle nye prosjekter!

Lykke til med ditt neste redesign-prosjekt!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!