søndag 5. mai 2024

Praktspragle - en gammel favoritt!

Praktspragle er en av de første plantene jeg dyrket frem fra en avlegger, som jeg fikk av min svigermor!
Hun hadde grønne fingre, og hadde planter over alt! Om sommeren sto hun på hodet i blomsterbedet, og laget de flotteste blomsteroppsatsene! Foto lånt av Digitalt Museum.
Og som ung kone fikk jeg grundig opplæring i å ta avleggere, og dyrke de frem til frodige planter! Se Slik tar du stiklinger av Praktspragle! Foto Plantasjen.
I disse dager har Praktspragle (Coleus) fått en renessanse. Og nå er det jeg som gir mine planteglade barn avleggere, eller vi bytter avleggere! 
Praktspraglen på rullebordet har avgitt en rekke avleggere, blitt klippet helt ned, og her har den vokste seg høy og fin på nytt!
Jeg er litt usikker på hvilken type Prakspragle det er, men tror den heter Alligator Alley.
Ved å kombinere Praktspragler  med grønne slyngplanter, får man et vakkert vindu! Se Palettblad - älskade krukväkxt og Hanna Wendelbos tips og råd.
Praktspragle kan dyrkes frem fra frø eller stiklinger. I Facebook-gruppen Praktspragle, Coleus - Noreg gir de hverandre råd og deler erfaringer, viser bilder av plantene de har, selger, bytter og kjøper Coleus.
Og der hvor det er lys, trives Praktspraglene perfekt! Foto: Malin Brostad.
Et lite tips er å knipe av blomstene etterhvert som de kommer. Da går næringen til å skape flotte blader, og du får en frodig og fargerik plante!

2 kommentarer:

  1. Ja, denne er fin og lett å få til å formere seg! Husker den fra barndommen og har hatt den selv. Husker naboer som kom og "stjal" avleggere. Det var om å gjøre å ikke bli oppdaget når man tok avleggere, for da ville ikke avleggeren rote seg! :)

    SvarSlett
  2. Praktspragle er en av mine favoritter også. Lett å få til for den som ikke har grønne fingre også!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!