onsdag 11. februar 2015

Varme votter!

For et par år siden hadde jeg et innlegg om Selbuvotter - se her. I mellomtiden har jeg samlet flere fine votteoppskrifter!
http://www.ull.no/garn/oppskrifter/strikkeoppskrifter/luer-sjal-og-votter/rosevotter-ask
I dag er det registrert rundt 500 forskjellige selbumønstre, og mange er en variant av åttebladsrosen. Vottene over kalles Rosevotter og er fra Ull.no.
Men alt er ikke Selbuvotter. Det finnes også liknende vottemønstre fra andre deler av landet.
Hos DROPS fant jeg bl.a. disse vottene, som er fra kategorien "norsk mønster". Se oppskriften her.
Det sammen gjelder disse, med det klassiske mønsteret granbar. Se oppskrift her.
En litt annen versjon av de rosa og hvite over, er disse fra Eg sa strikk, som har stjernebord. Se oppskrift her.
Hos Eg sa strikk! har Sigrid lagt ut mange fine votteoppskrifter!
Hos Wenche hobbyblogg finner du disse fine Dalahest-vottene! Se oppskrift her!
https://drive.google.com/file/d/0B0xXuABlI-huWWppMGxnVDNLSG8/view?usp=sharing
Og i et gammelt ukeblad fant jeg Selbuvotter til barn, dame og herre, som du kan se her!
http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=5e5d0fbe-0fd6-4373-80e5-340ae901955b
Sandnes Garn har også lagt ut oppskrift på Selbuvotter til dame og herre her!
Og for de minste har Elisabeth laget oppskrift på småbarnsvotter i str. 1-3 år - se her!
http://www.tovefevang.no/?p=4487
Tove Fevang har designet dette fine settet, som har sitt utspring i et vottemønster fra 1920-tallet! Oppskriften finner du her!
Boken Selbuvotten av Terri Shea kan for øvrig varmt anbefales!
http://issuu.com/detnorskesamlaget/docs/selbuvotten/23?e=10566352/6961512
Du kan bla i boken her, og oppskriften til vantene over finner du her!

Har du strikket Selbuvotter?

11 kommentarer:

  1. For eit flott samleinnlegg! Eg har skrive ut fleire av oppskriftene! Eg har strikka babyselbuvottar fleire gongar, no trur eg at eg skal prøve meg på eit par i voksen str!

    SvarSlett
  2. wow, love all your pictures!!! angie

    SvarSlett
  3. Sånne votter med så masse mønster ligger nok litt for gøyt for meg. Nydelig å se på da. Jeg har at selbupar, og de brukes ofte. varme og gode.
    klem

    SvarSlett
  4. Så nydelige votter!
    Mor strikket selbuvotter til alle i familien til jul et år. Vi tar vare på dem som skatter!
    Nå har hun lagt ned strikkepinnene og dessverre er det ingen av oss barna som har tatt opp strikking og håndarbeid etter henne.

    SvarSlett
  5. Å du verden!!
    Har var det mye fint!
    Skal inn å se på mange av linkene.
    Takk for at du deler.
    JEg har Link up party i bloggen,
    kom å vis fram noe du også :)

    SvarSlett
  6. Her var det jammen mange fine votter! :)

    SvarSlett
  7. Det var en fin samling, Cathrine, takk skal du ha :)

    SvarSlett
  8. Så utruleg mange fine mønstra vottar.
    Tusen takk for tips til mønstre.
    Eg har fleire par, nokre godt brukte, nesten tova, og andre som eg brukar
    til bestes...
    Men eg har ikkje strikka dei sjølv. Eg skal kanskje prøve meg på dei hanskane på siste bildet ditt.

    Fin torsdag frå Anne-Mari

    SvarSlett
  9. Utrolig vakre oppskrifter.
    Tusen takk for deilige vottermønster.
    Min favoritt... dalehestvotter :-))
    Herlig. Ha en riktig fin helg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  10. Fantastiske Vanter/Luffer/Votter
    Tusinde tak Cathrine, for de mange fine opskrifter
    Happy Valentines Day!

    SvarSlett
  11. Så mange flotte vanter :) helt nydelig - og noe for en hver smak :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!