lørdag 7. april 2012

Gammelt Hardangerbroderi får nytt liv!

Når jeg ser gamle broderier, blir jeg en smule ydmyk, med tanke på alt det arbeidet som kvinner har lagt ned i dette!
Og hver gang jeg ser på et Hardangerbroderi  fra samlingen min, får jeg lyst til å bruke det til noe - få den frem i lyset!
Som denne Hardangerborden, som nå har fått et nytt liv som vakker dekor på et lysglass!
Jeg laget meg først en liten skisse med størrelsen på "magebeltet", beregnet hvor mye bånd jeg trengte.
Biten med Hardangerbroderi ble delt, slik at det passet med rapportene i broderiet. Langs langsidene la jeg til 20 cm ekstra blonde i hver ende til å knyte med.
Og her er resultatet!
Norgesglasset er stemplet CG (Christiania GlasMagasin) i bunnen. Jeg har sølvsand i bunnen for at lyset skal stå rett.
På baksiden knytes broderiet på oppe og nede.
Og her er lyslykten i de sene kveldstimer! Vakkert, ikke sant!

Tips: Det er lurt å bruke et stort telys i lyslykten. Telyset tar jeg opp/ned med en pølseklype i metall!

21 kommentarer:

  1. Så vakkert! Hardangersøm ser alltid så rent og klassisk ut :)

    Ha en flott lørdag!

    SvarSlett
  2. Så lekkert! Supert tips, Cathrine!
    Har en del Hardangersøm liggende, så
    kjekt å få gode tips til bruk:-)

    Ha en fortsatt fin påske!

    Klem

    SvarSlett
  3. Nydelig lyslykt ble det!!
    Jammen meg mye rart man kan lage selv!

    SvarSlett
  4. Det ble så utrolig flott! Ikke noe rart kyllingene trives i selskap med lysglasset på peishyllen! Min gamle farmor etterlot seg masse mellomverk og heklerier. Kanskje jeg kan gjøre noe ut av det??
    Denne påsken har jeg "bunadfri" - dvs. den er nesten ferdig nå. Jeg har i stedet satt meg til med litt garn og helklenål. Det er kjolegrytekluter på gang.
    Nå begynner det å lukte godt av lammesteken i ovnen - gleder meg til mat i kveld.
    Fortsatt en strålende påske til deg og dine - fra Berit

    SvarSlett
  5. Dette ble veldig pent, og viser fram håndarbeidet på en måte det fortjener. Jeg har sett småduker og annet ligge å "flyte" i tøyhauger på loppemarkeder, og synes det er så synd at dette håndarbeidet sannsynligvis bare blir kastet. Og på Norgesglasset passet det jo utmerket. Takk for idéen. Og fortsatt god påske!

    SvarSlett
  6. Så nydelig lyslykten din ble, Cathrine!! Kjekt at jeg kunne inspirere:-) Du har gjort deg slik flid. Det gikk litt fortere i svingene (les sømmene) med meg:-) Tusen takk for linken, snille deg!
    Jeg ønsker deg en riktig fin påskeaften! Her er det pinnekjøttmiddag i dag.

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  7. Så vackert det blev. En väldig fin tanke på återbruk av gamla broderier.
    Glad påsk.
    Anje

    SvarSlett
  8. Hej Cathrine, what a lovely idea to use the old embroidery. It looks very nice.
    Happy Easter,klem

    SvarSlett
  9. Så fint!! Jeg har selv noen gamle broderier liggende, så dette var et fint og nytt bruksområde! :)

    Fortsatt god påske!
    -Mari

    SvarSlett
  10. Hei! Takk for kommentar på bloggen min:) Lyslykten var kjempefin! For en morsom ide å bruke hardangersøm:)

    SvarSlett
  11. Hardangersøm er nydelig! Og dette var en fin måte å bruke det på;) Så koselig at du fant frem til bloggen min;) Og nå har jeg meldt meg på din Give away;)

    SvarSlett
  12. Åååååå ja du är verkligen kreativ :)
    å missa nu inte.....

    P
    Å
    S
    K
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter.....
    redan 80 fina bloggar med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlett
  13. Nyydelig:)
    Go påske til deg!

    SvarSlett
  14. Hei igjen Cathrine!

    Den lyseblå kannen er av nyere årgang. Riktignok funnet på Fretex, men den er fra House Doctor.
    Veldig glad i den:-)

    Klem

    SvarSlett
  15. Flotte broderier laget av nemsomme hender fortjener alltid en hedesrsplass. Det har du så absolutt fått til her :) Nydelig og romantisk ble det :)
    klem Tove

    SvarSlett
  16. Dette er vel de mest eksklusive norgesglass jeg har sett...O)
    To klassikere som sammen kan glede og pryde..

    Kjekt å se.

    Fortsatt fin påske, det er litt igjen heldigvis :O)

    Klem,klem.

    SvarSlett
  17. Så fint det blev, jeg elsker også at de gamle stykker håndarbejde får nyt liv i nye omgivelser i stedet for at ligge gemt væk i en skuffe!

    God påske!

    Klem Helle

    SvarSlett
  18. Jamen - Hvor er det blevet fint Cathrine ! Tak for tippet

    Det er velsagtens norsk broderi ? morsomt at du finder det i Danmark.

    Ha' en dejlig aften
    Knus fra frøken Frida

    SvarSlett
  19. Muy buena idea para transformar las velas. Ten un hermoso día.

    SvarSlett
  20. Kjempe fine! Moro at man bruker gamle hardangersøm broderier også :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!