mandag 10. februar 2014

Hardangerforkle til mor!

I går hadde jeg med en overraskende pakke til min kjære mor på morsdagen!
Og dere som har fulgt meg en stund, vet at hun fikk seg Rondastakk, som jeg har sydd veske (link) m.m. til (link)!
Og etter å ha sett utallige Rondastakker med vakre Hardangerforklær - som på dette gamle bildet lånt av Fron Historielag - har det stått øverst på mors ønskeliste!
Og jeg har vært på utkikk etter et Hardangerbroderi jeg kunne bruke å sy et bunadsforkle av!
Og nylig kom jeg over et bunadsforkle, som hadde løpegang i livet, beregnet på en Hordalandsbunad med belte!
Det hadde et flott felt med Hardangerbroderi, og var ganske så nytt!
Forkleet kunne, etter litt omsøm, bli et fint forkle til Rondastakken, tenkte jeg!
Så da var det bare å sette i gang, lage linning, rynke pent, og sy passelig lange knytebånd!
Knytebåndene avsluttet jeg med å skrå de i en spiss innover,
og på baksiden ser de slik ut! 
Bunadsdukken, Brita, med ekte Hardangerbunad, har vært fint følge for å vise frem bunadsforkleet, og dere skal få en nærmere titt på henne senere!
Men først må hun få finne seg til rette her, etter den lange reisen helt fra Fana!

8 kommentarer:

  1. Å så flott og nydelig. For et fint arbeid du gjør. Rett og slett vakkert. Flinke du.
    Klem

    SvarSlett
  2. Så vakre ting du har laget! Jeg er imponert:)

    SvarSlett
  3. Wow! For et kjempefint forkle du har laget! Du er altså bare så flink og kreativ! Heldige din mor som fikk dette :D

    SvarSlett
  4. Så flink du er, og for en koselig og personlig gave å få på morsdagen! Tenker hun ble glad!

    En fin uke til dere

    SvarSlett
  5. Så fine Hardangersøm - deilige forkle. Jeg så en gang til min nabolag en kvinne hadde laget Hardangersøm - mye arbeid men så herlig resultat. Jeg liker. Veldig veldig fint. Ha en riktig fin uke og jeg sender en hyggelig hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
  6. Wow, for en flott morsdags gave !
    Så moro at du fant broderi, også tilpasset det til forkle du sydde, du er så kreativ og sååå flink til å sy, da :)

    God uke !

    SvarSlett
  7. Så nydeleg brodert hardangersaum, og flott forkle du har sydd :)

    SvarSlett
  8. Så fint det er med hardangerforkle på Rondastakken. Kan ikke huske å ha sett det før.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!