onsdag 12. februar 2014

Hønse strikk er tilbake!

Man kan jo ikke unngå å legge merke til at 1970-tallets store strikkebevegelse - HØNSESTRIKK - har kommet tilbake!
Nå skal det strikkes etter morsomme mønstre, og plagget kan gjerne si noe om eieren!
Selv var jeg en ivrig hønsestrikker, og det passet meg veldig godt at hønsestrikkbevegelsen ble startet i Danmark da mine barn var små!
 
Her er jeg i dyp konsentrasjon over strikkepinnene, og plagget jeg strikker er denne genseren, som jeg nylig lette frem fra kistebunnen:
Her skulle det ikke være noen tvil om hvem jeg var mamma'n til!
Og eldste jenta mi måtte selvsagt også få seg en fin genser i hønsestrikk, samt bukser sydd etter mønster fra Børnetøj du selv kan sy av Elsebeth Gynther!
HØNSESTRIKK var en reaksjon på at...
* garnprodusentene ikke solgte oppskrift uten garn
* strikkebøker anbefalte ett bestemt garn
* oppskrifter gjorde at man ble bundet
Så nå skulle man strikke med det garnet og de fargene man hadde for hånden, og man skulle lage mønsteret etter hvert som plagget vokste frem!
De store HØNSTRIKK-bøkene kom ut på eget forlag, og de mest ivrige hønsestrikkerne giftet seg i egenstrikkede hønseplagg!
Og enhver 1970-talls mor med respekt for seg selv, strikket HØNSESTRIKK til hele familien!
Dette morsomme skjerfet fra Hendes Verden finner du oppskriften til her!
Har du lyst til å lære HØNSESTRIKK? Snart kan du vinne boken HØNSESTRIKK til folket fra Cappelen Damm her hos meg! Så følg med, følg med!
 
Med ønske om et flott (strikke-) dag!

4 kommentarer:

  1. HALLO
    har en eller to strikkebøker i Hønsestrikk fra den tiden, og husker at jeg strikket flere gensere og luer. babypledd fikk størstegutten av farmor i slike mønstre...
    artig at ting kommer tilbake. kan bare finne frem de gamle strikkebøkene og sette igang igjen skjønner jeg...
    ;-)) ha en fin dag.
    klem TOVE

    SvarSlett
  2. Takk for morsom strikkeinfo! Og du strikker fortsatt... ;)

    Har du forresten sett denne festlige genseren fra samme bok (med oppskrift) som ligger her på nettet:
    http://www.forlagsliv.no/blog/tag/honsestrikk/

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Så kjekt med historien om hønsestrikk. Jeg har også prøvd meg på dette, og ekstra stas er det at man får benytte alt restegarnet som samler seg gjennom årenes løp.

    SvarSlett
  4. Deilig stikking - våre tid :-)
    Naturlig vi elsker!
    Klem fra Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!