lørdag 25. mai 2019

Cathrine Design: Få oppskriften på Amanda teppe med ruter!

I løpet av vinteren strikket jeg teppe, lue og sokker til Amanda-prosjektet! Link.
Og jeg fikk spørsmål om hvor jeg hadde funnet oppskriften på teppet jeg hadde strikket.
Men oppskriften var min egen som ble til under veis - et rutemønster av rette- og vrange masker.
Men nå har jeg laget en oppskrift, og den må du gjerne bruke, hvis du vil strikke det samme babyteppet!
Garnet var Trysil babygarn i 100% merinoull i offwhite,  gammelrosa, dueblå og dus gul.
Oppskrift på babyteppe med ruter:
* Legg opp 212 masker slik med offwhite på rundpinne 2,5 og strikk 12 riller. For å få en pen kant, starter jeg hver omg med å løfte 1. maske av slik.  
* Rutemønster: Str. 11 m riller til kant, 10 r og 10 vr (motsatt på baksiden) 18 ganger, 10 r, og avslutt med 11 m riller. Gjenta 12 omg. Str. så: 11 m riller til kant, 12 omg med 10 vr og 10 r (motsatt på baksiden) 18 ganger, 10 vr, og avslutt med 11 m riller. 
* Forsette med rutemønsteret, og bytt til dus gult, så offwhite, dueblått, offwhite, gammelrosa, offwhite. Gjenta. Det siste offwhite rutemønsteret avsluttes med 12 riller.
Teppet blir cirka 90x80 cm avhengig av strikkefastheten din. Etter vask tørkes det flatt på et håndkle, og strekkes i riktig fasong. 
Jeg håper oppskriften er lett å forstå, men bare spør hvis du lurer på noe!

1 kommentar:

  1. Tusen takk for oppskrift på teppet! Det setter jeg pris på selv om jeg ikke har noen umiddelbare planer om å strikke babyteppe. Alltid hyggelig når noen deler av sine erfaringer!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!