onsdag 9. september 2020

Strikket bunads kofte til Vosse bunaden!


Mitt store prosjekt denne sommeren, har vært å strikke bunadskofte til barnebarnets Vossebunad!
De siste par årene har det blitt populært med strikket kofte, som tilpasses den enkelte bunaden. 
Koftene tar opp forskjellige broderier eller mønstre fra bunadene. 
Vossbunaden har fått kofte med svartsømsmønster på hals- og ermlinninger. Mønsteret kommer fra koneskjorten for gifte kvinner. Jeg sydde denne koneskjorten til min datter da hun fylte 40! Se her.
Bunadskoften til Voss- og Hardangerbunaden, skulle egentlig være svart. Bilde lånt fra boken.
Men jeg synes rødfargen på ålivet er så fin, så valget falt på rød kofte! Til kanting valgte jeg grønnfargen på ålivet. På bildet sees min datter og mitt barnebarn!
Jeg gjorde også en endring på mønsterbordene, slik at avslutningen ble mer likt mønsteret på min datters koneskjorte.
Dette er en kort og vid modell. 
Men jeg valgte å ta den litt inn, derfor ble bunadskoften min ikke like vid bak.
Den vakre, forgylte spennen med røde steiner, finner du hos Sylvsmidja på Voss. Den ble sydd på med vanlig sytråd. Må den pusses, må den tas av.
På innsiden av bunadskoften broderte jeg barnebarnets forbokstav og året da hun fikk den!
Jeg strikket bunadskofte i baby ullgarn, og her ser du de forskjellige fargene jeg brukte for å komme nærmest mulig Vosse-fargene.
Ønsker du å strikke bunadskofte, finner du oppskriftene i boken Strikk bunadskofte, av Merethe Norheim Myrdahl. En Strikk Bunadskofte-gruppe finner du på Facebook her.

3 kommentarer:

  1. Jeg har ikke vært på bloggen din før, men så navnet ditt i en kommentar på en annen blogg.
    Her er det mye flott håndarbeide, og lekre farger.
    Nydelige bilder også i det forrige innlegget fra Østfold. Her vil jeg titte innom flere ganger.
    Jeg har kurs og underviser om farger, og har skrevet boken Fargene forteller. Håper du tar en titt innom min blogg www.fargeneforteller.blogspot.no. Hilsen Tove

    SvarSlett
  2. Så nydeleg kofte, og fint arbeid :) Og så heldig barnebarn :)

    SvarSlett
  3. For et fint stykke håndarbeid! Alltid kjekt å kunne gi noe til barnebarna, og denne bunadskofta må være ekstra stas. Fargene er veldig fine. Koselig å tenke på at denne tar hun på seg når hun skal være ekstra fin.
    Denne kan du være stolt av!

    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!