fredag 19. mars 2021

Sitt ikke inne når alt håp er ute!

I disse dager er det 1 år siden Corona-pandemien rammet oss og resten av verden, og samfunnet ble mer eller mindre stengt ned. 
Konsekvensene har vært store, både økonomisk, sosialt og ikke minst mentalt. Og for mange har isolasjonen vært en ekstra stor påkjenning.
Og  midt opp i dette kaoset, ble det skapt et nytt mantra: SITT IKKE INNE NÅR ALT HÅP ER UTE! Foto.
Det er opprinnelig tittelen på en bok fra 2010 skrevet av Dag Evjenth, som er best kjent for sine humoristiske og underfundige kortdikt. Se her.
Og nå har det blitt tatt i bruke for å få folk til å komme seg ut i skog og mark, der naturen gir oss fine opplevelser, noe som er ekstra godt både for kropp og sjel i denne pandemiens tid!
Selv benytter vi oss av naturen og naturopplevelser så ofte vi kan, og her ser dere bilder fra turene våre den siste uken i området Oslo og Akershus. 
For 100 år siden var det Spanskesyken som rammet oss hardt, og som min mormor opplevde ekstra sterkt, da hun mistet sin storesøster, Signe, som ble bare 17 år gammel! Hun står bakerst på bildet her.
I 2018 skrev jeg: "Da spanskesyken kom til Lillehammer" for Slekt og Data til temanr. "Sykdom og helse", hvor jeg fortalte historien om Signe. Du kan lese historien hennes her.
I dag har vi heldigvis større kunnskaper om hvordan smitte spres, og kan ta våre forhåndsregler. Men det gjelder å følge myndighetenes råd, og ta ansvar for egne handlinger. 
Og mens vi venter på bedre tider, får vi gjøre det beste ut av det. Og sitt ikke inne når alt håp er ute, for skog og mark tar alltid i mot deg med åpne armer!

4 kommentarer:

  1. Yes, we are having a new lockdown from tonight for one month!

    SvarSlett
  2. Her var det litt av hvert. Jeg fant bloggen din hos Bundingen.
    Veldig viktig å komme seg ut i naturen. Heldigvis har vi skogen fem minutter fra huset, selv om vi bor i Oslo. Natur og farger er utrolig viktig i denne tiden. Håper du tar en titt på bloggen min. Tror det er innlegg der du vil like. En god og fargerik helg ønskes av Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
  3. Naturen er fin å ferdes i både på barmark og snø, og heldige er vi som har oppdaget det. Godt både for kropp og sjel. Jobb nr 1 er å komme seg ut hver dag, noen ganger blott til lyst, og er det sesong er jeg glad i å plukke bær. Andre jakter eller fisker.

    Riktig god helg fra Uvdal

    SvarSlett
  4. Vi er heldige som har skogen bak huset, og jeg kan starte skiene fra terrassen ... når snøen ligger. Denne vinteren var det 4 uker på ski hver dag ... for en glede. Og nå begynner naturen å utfolde seg. Jeg ønsker deg fine turer. Kos deg i naturen.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!