søndag 6. mars 2022

Hvordan strikke ny hals på favoritt genseren!

Denne klassiske Fanakoften med rundfelling var opprinnelig et bruktkjøp til meg selv. 
Men ved ankomst viste den seg å passe perfekt til mannen i huset, så da ble den hans nye turgenser i stede! Foto Leif Ørnelund/Oslo Museum. Link.
Genseren var strikket med rundfelling og lav hals med taggekant. Men jeg hadde planlagt å strikke halsen høyere til meg selv, og det synes mannen min også var en god ide!
Her ser dere hvordan jeg løsnet halskanten, rakk opp, og tok opp masker til ny hals.
Garnet jeg valgte var en rest av DROPS Cotton Merino (50% ull og 50% bomull), og som IKKE klør!
I første omgang strikket jeg en halvhøy hals i ribbestrikk (1 rett og 1 vrang). For at halsen ikke skulle bli for vid, tok jeg den inn noen masker (fell slik: strikk rett sammen 1 r 1 vr 1 r = 1 r) på 3-4 omganger.
Men etter første gangs bruk, syntes han at halsen ble for lav, og ville ha høy hals i stede. Så da tok jeg opp fellekanten igjen, og strikket videre til halsen ble høy nok til å kunne brettes!
Og her ser dere resultatet på første tur - halsen ble helt perfekt!
 

4 kommentarer:

  1. Stilig mann i fin genser med høy hals! Ingen sak når man har ei kone som kan ordne opp og får til alt man ønsker! Veldig fint gjenbruk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja, han ble veldig fornøyd! Og jeg er glad jeg kunne gjøre denne endringen, for det var jo en fin genser! :-)

      Slett
  2. Du gjorde en god jobb Catherine, mannen din vil bli veldig glad for å ha på seg denne vakre Fana-genseren. Fana-luen er også superfin. Mange hilsener til dere begge fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så morsomt at du la merke til at han hadde Fana-lue også, Viola! :-)

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!