søndag 8. mai 2022

Tingenes historie: Blå-hvite sylte krukker!

Før laget alle de kjente porselensfabrikkene krukker med blå-hvit dekor, som - før kjøleskapets tid - ble brukt til sylting og konservering. Som denne fra finske Arabia, som jeg samler på.
I Sverige hadde de kjente store fabrikkene, som Rörstrand, Gustavsberg og Gefle sin spesielle dekor. Det var små krukker, som rommet noen få desiliter, opp til store krukker på flere liter. Foto.
Min mormor fortalte at hun som barn snek seg ned i kjelleren med en skje i hånden, for å ta seg noen skjeer syltetøy fra de store, hollandske krukkene, som var fylt til randen av morens hjemmelagde syltetøy! Og etterpå glattet hun over overflaten, så hun ikke skulle bli oppdaget! Foto: Digitalt Museum.
Les mer om sylting og konservering i gamle dager i Krukker til sylting og oppbevaring!
Jeg har flere krukker fra Arabia, og bruker de først og fremst som blomsterpotter!
Her ser du stempelet på undersiden av krukken.
De passer veldig godt på kjøkkenet mitt!
Her har årets første pelargonia fått plass i en Arabia krukke!
Ønsker du å lese mer om de blå-hvite syltekrukkene, finner du mye informasjon i Allas artikkel: Hyllning till sommarens krukor.
Og ønsker du deg slike krukker, er svenske eller norske bruktbutikker eller Finn et fint sted å starte!
 

2 kommentarer:

  1. Kjempefine krukker! De fleste av oss har vel arva noen fine krukker som har fått nye bruksområder. Jeg har kjøkkenredskaper i mine. Det er veldig fint på kjøkkenet ditt. Artig å lese det du skriver og nydelige bilder!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  2. Krukker er så vakre, jeg liker dem også.
    Jeg har en på kjøkkenet hvor jeg oppbevarer løkene mine.
    Som blomsterpotte er den også fantastisk på kjøkkenet ditt.
    Jeg gleder meg allerede til å lage syltetøy i juni... da er det tid for jordbærhøst.
    Klem fra meg.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!