fredag 27. januar 2023

Hverdagskos er å drikke varm kakao av mitt eget bokstavkrus i stråmønster!

Januarmåned er mørk og kald. Og da gjelder det å nyte de små øyeblikkene! 
Som å drikke varm kakao av mitt eget bokstavkrus i stråmønster, og spise siste rest av julas pepperkaker!
Og buketten med vårlige tulipaner, som jeg fikk av datteren min!
Kruset i porselen er fra danske Royal Copenhagens Alphabet Collection, og har fin riflete dekor. 
Stråmønsterdekoren og bokstaven er håndmalt, så hvert krus er unikt!
Les mer om historien bak stråmønstret her.
Du kan kjøpe serien flere steder i Norge - se bl.a.  her og her.
Det har også kommet flere stråmønster produkter med bokstav på, som tallerken og skål.
Jeg ønsker deg en fin januardag, og husk å nyt de fine øyeblikkene!

2 kommentarer:

  1. Vakkert porselen, kjære Catherine. Ja, jeg elsker også å drikke kaffe, kakao eller te fra en god kopp.
    Porselenskoppen din minner meg om nærliggende Meissen med sin porselenet, som ble brakt til sitt høydepunkt av kurfyrsten i Sachsen Augustus den sterke, som også var konge av Polen. Han grunnla den første europeiske porselensfabrikken i Meissen i 1710 etter at Johann Friedrich Böttcher ny gjenoppfant den porselen. Fordi produksjonen av kinesisk porselen var hemmelig.
    Produksjonen av det dyrebare porselenet ble oppfunnet to ganger - først i Kina (sannsynligvis på 600-tallet) og senere igjen for kurfyrsten av Sachsen "August der Starke" i 1708 i kasemattene til Jungfernbastei Dresden.
    Takk for linkene dine, det var hyggelig å se porsellanen. klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for de interessante opplysningene! Ja, stråmønstret ble også malt av tyske Meissen. I Norge var det Porsgrunns Porselen startet sin produksjon av stråmønster i 1887 (Bogstad Strå), og fikk da hjelp av håndmalere fra Kongelig Dansk, som lærte dem kunsten! Inspirasjonen kom fra Kina: https://www.royalcopenhagen.com/en-no/inspirations/collection-stories/blue-fluted-plain Jeg ønsker deg en flott uke, Viola! Klem :-)

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!