fredag 25. august 2023

Mårbacka pelargoniaene mine i prins Eugens Empire potter!

I fjor sommer kom jeg hjem fra ferie i Sverige med Mårbacka emaljepotter til Mårbacka pelargoniaene mine!
Mens i år kom jeg hjem fra ferie i Sverige med antikke Empire porselenspotter til Mårbacka pelargoniaene mine!
Empire
blomsterpotten fra Gustavsberg ble designet av prins Eugen tidlig på 1900-tallet.
Men den er mindre kjent enn Waldermarsuddekrukan, som han designet til sitt eget hjem, Waldemarsudde på Djurgården i Stockholm.
Prins Eugen var kunstmaler, og hans to store lidenskaper i livet var kunst og blomster. Boken kan kjøpes her og Waldemarsuddekrukan her.
Mens Empire potten ikke selges mer. Så den finner du kun i antikvitetsbutikker, på auksjon eller, hvis du er ekstra heldig, på et loppis!
Jeg hadde en slik Empire potte fra før av, og synes den sekskantede formen og dekoren er så vakker!
Og at de, sammen med pottene fra i fjor, passer så godt til de blomstrende Mårbacka pelargoniaene mine, som er på sitte frodigste akkurat nå!

2 kommentarer:

  1. Så nydelig, både blomster, potter og vindu! :)

    SvarSlett
  2. Utrolig mange fine skatter dukker opp på bloggen din! Her får jeg mye lærdom hver gang! Takk skal du ha! Det er så fint hos deg, plantene, krukkene og interiøret forøvrig. Ønsker deg ei fin uke!

    Klem Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!