søndag 10. mars 2024

Cathrines Strikketips: Hvordan lage splitt i sidene på et ferdig strikket plagg!

 
I Genser i vrangbordstrikk med splitt i sidene viste jeg frem min nystrikked genser! Og i dag skal dere få se hvordan jeg laget splitt i sidene på det ferdig strikkede plagget!
Slik gjør du: 
Jeg la splitten til et felt med vrangstrikk midt i sidene. Sett et merke i hver side, og dit du vil splitten skal gå. Her: 12 cm.
Strikk belegg: Jeg tok opp masker  mot vrangbordfeltet på begge sider, samt 3 masker i midtfeltet. På et glattstrikket plagg lar du det også være 3 masker i midtfeltet.
Her er det vist med strømpepinner, men det er best å bruke flere små rundpinner å strikke med.
Strikk belegget i glattstrikk frem og tilbake. På 2. omg. strikkes * 3 m 2 sm * ut pinnen. Da reduseres maskeantallet.
Strikk til belegget måler 2,5 cm. Fell av. La det henge igjen en lang garnende - den skal du sy fast belegget med senere.
Sett en godt synbar tråd i midten av feltet. Det er der du senere skal klippe opp.
Sy zik-zak utenfor tråden på 3 sider. Snu og sy tilbake. 
Jeg satte trådbredden på 3,5 cm. Det kan også syes for hånd.
Klipp forsiktig opp langs merketråden, og unngå å klippe over zik-zak stingene. Ettersy for hånd hvis det trengs, og pell forsiktig ut merketråden.
Press kantene, brett inn, og sy fast belegget for hånd.
Her er belegget sydd fast. Press igjen.
Og her er splitten ferdig!
Splitten ble akkurat passelig lang,
og jeg er veldig fornøyd med splitt i sidene på den nye genseren min!

2 kommentarer:

  1. For en deilig genser. Avansert metode for å lage splitt i siden. Ønsker deg en fin vårsøndag! :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for opplæringa! Vil tro det tok sin tid, men fint ble det! Selvgjort er velgjort!

    Klem Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!