tirsdag 17. februar 2009

Carl Larsson - en evig favoritt!

Carl Larssons malerier har alltid vært en stor favoritt hos meg, og jeg har alltid omgitt meg med minst ett av hans bilder. Det skaper en egen stemning og ikke minst inspirasjon, særlig dersom man ser etter det som skaper stemning i et hjem! Det som jeg nok har likt aller best, er bildet fra kjøkkenet deres hjemme i Sundborn i varme rødtoner, som står for hjemmkos og hygge, synes jeg! Det heter "Till en liten vira" og ble malt 1901. Se bildet i artikkelen Jul hos Carl Larsson i svenske Antik Världen.

For noen år siden var jeg enormt heldig, da jeg på en av mine bruktrunder kom over en gammel, slitt kunstmappe med Carl Larsson motiv, og det var jo det reneste varpet! Tror jeg betalte en femtilapp for det! Ett av bildene i mappen var det litt mindre kjente bildet fra kjøkkenet på Sundborn, der de renser sukkererter. Det er Carl Larssons hustru, Karin (som også var kunstner) og to av barna som gjør "kjøkkentjeneste"!





Lilla Hyttnäs i Sundborn like ved Falun, skapet Carl Larsson og hans kone, Karin, et fantastisk hjem, som jeg besøkte for noen år siden, og som jeg aldri kommer til å glemme! Huset og hagen var som en drøm, og det var den ene åpenbaringen etter den andre! Til alt overmål var guiden vår ett av Carl Larssons barnebarn, og hun kunne selvsagt fortelle oss mer personlig om rommene, om opplevelser og hvordan de levde! Det var nok noen skikkelig store fester i rommene der, og kunstneren Anders Zorn var en av dem som stadig gjestet familien.

Når jeg ser på bildene fra turen til Sundborn, kan jeg nesten ikke vente til denne sommeren, hvor turen igjen går dit! Men denne gangen vil vi få med oss Anders Zorns hjem i Mora også, og så er det jo bare å håpe på like fint vær som vi hadde i 2002, men strålende sol og 30 grader i skyggen! Den gangen gikk turen dit på 2 hjul i svingen (=mc), mens i år kjører vi standsmessig med 6 hjul (= bil + campingvogn), så det blir litt mer komfortabelt!

2 kommentarer:

  1. Hei Cathrine :)
    For en flott blogg du har :)
    Jeg er og en Carl Larson fan.. Er såå koselige bilder ..
    Og for et herlig barnebarn du har som lærer å strikke... Kjempeflott var jo nåleputen, det kan du hilse å si ;)

    En sånn barneseng har vi og her. Mannen min lå i den da han var liten. Våres må og pusses opp og den skal få plass på barnerommet som jeg snart skal til på :)
    Så flott deres var !!!!

    Ha en fin dag videre og velkommen tilbake til meg :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  2. ♥ I just love the pictures ot the artist Carl Larsson!

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!