mandag 10. januar 2011

Ny vintersløyfe på!

Nå som det trofaste dådyret vårt har fått lyseblå og hvit sløyfe på, er jula definitivt over for i år, og vi tenker på lysere tider, vår, sol og sommer, og gleder oss allerede til St. Hans! For som jeg fortalte i forrige innlegg, er bygårdsmannen veldig rask med å fortelle meg at sola har snudd, enten det ved St. Hans går mot jul, eller det ved juletider går mot en ny sommer!
Men en siste rest av jul er fremdeles synlig på kjøkkenet vårt, for der henger julegardinene oppe ennå! De har fått "dispensasjon", og skal henge litt til. For bygårdsmannen syntes de er så pene! Og da smeltet jo jeg og ble myk som smør, og sa: - Ok da, så får jeg gi meg på det! Gardinene ble sydd i november, og her ser dere de med innslag av blått og nye eføykranser!
Men hva skimtes på framskapet? Jo, et par etterlatte, strikkede julekuler som også har fått dispensasjon! De er strikket på nyåret, i siste liten, fordi julekulene jeg strikket før jul havnet i andre hus og på andre juletrær enn vårt eget - de ble gitt bort som gaver!
Men etter bygårdsmannens ønske, har jeg etter jul strikket en julekule til oss hver! Valget mitt falt på den med hjerter, mens bygårdsmannen, i ekte farmer-stil, valgte nasse nøff, som i boken til Arne & Carlos blir kalt for en ekte julegris! En slik som lå i en kurv ved peisen, ble matet med skje, og fikk en god start på livet!
Men når januar siger enda litt mer inn på oss, skal både julekuler og julegardiner få hvile, og innen neste jul skal jeg strikke MANGE flere! Her er et gratis mønster, hvis du vil prøve! Men på programmet mitt nå står strikket lue til bygårds-mannen, og så skal jeg montere Fana-jakken min, som dessverre har blitt sterkt nedprioritert i det siste.
For meg bringer et nytt år alltid med seg nye ideer, ny prosjekter, og det er i grunnen flott å kunne vende om et nytt ark, og se mulighetene det gir! Men frem for alt går det jo mot sommer, iflg. bygårdsmannen! Og i mens får vi nyte vinteren, og det positive den bringer, dere!
Ps! Hobbyklubben (Cappelen Damm) har i øyeblikket en konkurranse for medlemmer, om å strikke og dekorere den mest kreative julekulen! Du kan delta ved å sende inn bilde her! Premiene er et flott ullsjal fra Tyrihans, og fristen er 15. januar.

14 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Ja, nå har jeg fjernet min første kommentar om at jeg ikke fikk sett bildene dine ordentlig. Det var nok MIN maskin som ikke var samarbeidsvillig; nå har jeg tatt en restart, og nå er bildene dine så fine, at!
    Et "ordtak" vi ofte brukte i første datatid passer visst fremdeles:
    "I really hate this damned machine. I wish that they would sell it. It never does quite what I want, but only what I tell it..."
    (Kanskje jeg skal lage et innlegg om dette ?:-)
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  3. I mormorhuset er så difinitivt julen over for denne gang. Det ble en litt for brå slutt i følge morfar. Han ville så gjerne hatt litt nisser og lysende stjerner fremme litt lenger. Men når julepynten forsvant ut, så hadde jeg en gylden anledning til å kjøpe meg litt ny pynt. En hyggelig lysestake i kurv fra Hødnebø Home ble med meg hjem på lørdag. Den butikken har altså sååå mye lekkert!
    Ha en fin uke.
    Klem Berit

    SvarSlett
  4. Artig!
    Og så koselig at bygårdsmannen priser gardinene. Jeg må innrømme at bondegårdsmannen både spiste middag og drakk kaffe uten å oppdage at gardinene var byttet....
    Koselig rådyr med slufse. Jeg ser at jeg plutselig knytter noen slufser igjen. Lenge siden jeg har gjort det annet enn til jul, men nå kommer de. Smalere bånd enn på den verste slufseperioden sist -80 og først på -90-tallet, men likevel...
    Lykke til med lue og fanakofte - Liv

    SvarSlett
  5. Så nydelig det er i ditt kjøkken :o)
    Det var lurt å la litt av julehyggen være igjen en stund til, og så er de jo så vakre disse gardinene, er enig med mannen!
    Ha en flott dag, Cathrine!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  6. Godt nyttår!
    Jeg er så glad i bloggen din, den er utrolig flott. En dag når jeg bare har tid, må jeg forsøke å sette meg inn i det tekniske for å få til en bedre blogg.

    Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  7. Hi Cathrine I love the strikkede julekuler, thank you for the link. Have a nice day.
    Klem Willy

    SvarSlett
  8. Ikke så mye jul igjen her hjemme heller. Men noe småtteri har ikke kommet i rett eske enda. Og i bloggen forsøker jeg å forte meg å vise fram julekortproduksjonen for jula 2010. Rekker forhåpentligvis å vise fram alt med nissemotiv i tide før 20. jul.

    SvarSlett
  9. Hyggelig når mannen kommer med slike ønsker da! Hadde latt gardinene henge jeg også da..
    Julekulene har jeg også fått strikket noen av, men vil gjerne lage fler til neste jul!
    Ha en fin kveld!
    Laila

    SvarSlett
  10. Helt enig med bygårdsmannen : julegardinene er nydelige og burde henge litt til!
    Gleder meg til å se alle dine nye prosjekter etterhvert som de blir ferdige.
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  11. Julekulene dine er fine. Hos meg forsvant kulene sammen med juletreet og annen pynt da jeg ryddet i dag :)

    Ha en god uke! Klem

    SvarSlett
  12. Tack frö din kommentar!!!!!
    Blir så glad!
    Fina bilder från ditt kök!
    Önskar dej en fin dag!
    Kram Kathrine

    SvarSlett
  13. Takk for koselig kommentar, så kjekt du vil følge bloggen min.
    Nydelige bilder fra ditt lekre kjøkken.
    Her er det ikke noe igjen fra jul, synes det blir litt tomt og strever litt med å finne de rette tingene å pynte med.
    Lekkert med eføyplantene dine, har vært å kjøpt meg en plante, får se om det blir flere etterhvert.
    Ønsker deg en fortsatt fin uke.
    Klem Mio

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!