tirsdag 18. mars 2014

Å feste belegg uten å sy et enste sting!

På den nye Marius-alpeluen min valgte jeg å lage taggekant, og det har belegg mot baksiden som normalt må sys fast etterpå.
Men med Cathrine-metoden slipper du det, og kanten er ferdig på 1-2-3! Belegget blir nemlig strikket fast under veis!
Slik gjør du: Når lengden på belegget og forsiden er like langt, tar du opp masker med en ny rundpinne fra oppleggskanten.
Brett så delene mot hverandre vrangt mot vrangt,
og strikk 1 maske fra hver pinne sammen fra forsiden av arbeidet hele veien rundt. Bildet over og 2 av  bildene under er sett fra baksiden.
Pass på at du strikker maskene som er rett ovenfor hverandre, så kanten ikke blir skjev.
Når du har strikket helt rundt, fortsetter du å strikke som vanlig, og du har spart deg jobben med å sy belegget fast til baksiden etterpå!
Overgangen blir også jevn og pen! Lurt, ikke sant? Bare spør hvis det er noe du lurer på!

8 kommentarer:

  1. Hej Cathrine!
    Du har så mycket fint här och jag blir så avundsjuk! ;)
    Jag har faktiskt stickat en Marius-mössa, utan mönster, efter bilder på bl.a. Din blogg. Den blev så fin! Det skall bli fler av den sorten.
    Jag har en fråga? Den här mössan Du nu har stickat? Hur gör Du ökningarna och var gör Du dom? Hoppas på svar, men Du kanske inte vill lämna ut det, eftersom Du gjort ett eget mönster?
    Här inne kan jag sitta i timmar och läsa Din blogg och drömma mig bort bland inredning och fina stickprojekt!
    Tack för en fin och inspirerande blogg!
    Önskar Dig en fin dag! :)

    SvarSlett
  2. Skikkelig smart!!..og denne kanten er flott og blitt riktig så populær etter at jenta i sporten på TV har frontet en del slike luer:)

    SvarSlett
  3. Sååå smart! Alpeluen med Mariusmønster ble virkelig kledelig :)

    SvarSlett
  4. Stor fine strikkemetode med kanten.
    Veldig fin ser din Alpelue...
    jeg liker. Jeg har noen dager med
    barnebarna og det er så koselig.
    Så jeg strikke etterpå igjen.
    Ha en riktig fin uke. Hjertelige
    hilsen fra Viola.

    SvarSlett
  5. Genialt !!

    Hva du kan - din luring :))

    SvarSlett
  6. Så utrolig smart! Takk for tipset :-)

    SvarSlett
  7. Så fint det ble. :) Jeg har strikket det fast nå, men jeg syns det bliren litt tykk kant som synes på nettsiden av pannebåndet. Har du noen tips der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke jeg helt vet hva du mener. Men jeg fikk ingen tykk kant ved sammenstrikkingen, annet enn en omg. vrange masker på baksiden.

      Slett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!