onsdag 5. mars 2014

Retro dame genser - Rita 1960!

Jeg har vært så heldig å komme over enda flere retro strikkeoppskrifter, og har nok blitt bitt av den berømte kofte-basillen, jeg også!
Og mens samlingen med retro oppskrifter vokser, vokser også listen med alt jeg har lyst å lage!
Men jeg tror nok jeg skal ta én kofte ad gangen, og heller la andre få glede av oppskriftene jeg har funnet! Se samlingen min på bloggen her!
I dag er det damegenseren Rita (nr. 678S) fra Sandnes Garn som jeg deler med dere!
Genseren er typisk for begynnelsen av 1960-tallet, og mønsteret er symmetrisk i hvitt, sort, og blått eller gult.
Genseren skulle strikkes i Per Gynt garn, og man passet på å påpeke at man gjorde nettopp det!
Standard størrelse på Rita damegenseren var 42, noe som i dag er S. Se størrelser da og nå her!
Strikkefastheten for Per Gynt-garnet oppgis å være 25 m. pr. 10 cm ved bruk av pinner 3-3 1/2.
Ønsker du å strikke genseren i en større størrelse, kan du velge tykkere pinner (dagens standard for Per Gynt garnet er 22 m. pr. 10 cm og pinner 3 1/2-4), et annet garn, eller å legge til en eller flere rapporter.
Oppskriften og mønsteret til Rita damegenser i pfd-fil finner du hos meg her! Husk at den kun er ment til privat bruk!

3 kommentarer:

  1. Denne nikker jeg gjenkjennende til. Typisk 60-talls. Jeg hadde en lignende i svart og hvitt, selvstrikka på realskolen var det visst.
    Og så husker jeg hespene med garn, fire legg i hespa, og det gikk an å kjøpe 2 legg, altså 50 gram.
    Artig gjensyn!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. På 60-tallet fikk de virkelig damer med strikkegensere til å se skikkelig stilig ut! :)

    SvarSlett
  3. Ja, uten tvil typisk 60-tallet....mønstret minner meg om ett eller annet servise fra den tiden? Tro hva nå det het....

    God helg !

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!