lørdag 14. desember 2019

Strikk genseren fra årets julefilm: Den vesle bygda som glømte at det var jul!

Årets julefilm med Snekker Andersen, handler om den vesle bygda som glemte at det var jul!
Filmen er basert på boken "Den vesle bygda som glømte at det var jul" av Alf Prøysen, der vi blir med på leting etter julen som ingen kan huske!
Og i filmen dukker det opp mye 1960-talls strikk! 
Noe som resulterte i at Dale Garn tok en titt i sine arkiver, og fant frem til genseren som brukes på dette bildet.
Mønsteret stammer fra Laila-serien på 1960-tallet, og var en kombinasjon av Fana-mønster og reinsdyr. 
På den tiden var samisk kultur og håndverk veldig populært, og mange brukte Lovikka-votter. Du finner historien om dem her.
Her en annen variasjon av mønsteret i Laila-serien.
Genseren ble veldig populær, og ble også strikket til voksne! Da het den Jåmpa.
En plakat fra filmen Laila (1929). Du kan lese mer om historien bak Laila-serien her.
Dale Garn har nå laget mønstre tilpasset dagens krav, som du finner til barn 2-12 år her, her og her, og til dame og herre her.

Bilder fra filmen "Den vesle bygda som glømte at det var jul": Fantefilm/Nordisk Film Distribusjon.

3 kommentarer:

  1. Takk for historien bak Lovikkavotten! Den kjente jeg ikke til. Jeg har strikka etterligninger, og at de er varme og gode kan jeg skrive under på.

    SvarSlett
  2. Fantastisk. Takk for det fine bidraget, kjære Cathrine. Jeg elsker det vakre strikkplagget.
    Veldig fine Lovikkavotter. Jeg hadde strikket for meg Votter fra Katokeino :-))
    Nydelig med julefilmen... jeg ser på TV NRK
    hver dag julepisoden "Snøfall" fra 2015 - så fint. (Jeg kan bare se på Tv hva som er gitt
    ut til utlandet.) Jeg liker episodene.
    Hilsener fra Viola. God 3. Advent.

    SvarSlett
  3. Merry Christmas Katrines
    very nice site

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!