lørdag 15. februar 2020

Det sitter i veggene: Ertehaugen - mitt barndoms feriested i grenseland!

I Min barndoms sommere ved Halden, fikk dere høre om både Hafsrødkasa og Ertehaugen. 
Og for de av dere som ikke har lest om det tidligere, vil jeg anbefale at dere får med dere den spennede historien om Hafsrødkasa: Mysteriet på Hafsrødkasa del 1 og del 2!
Denne gangen skal det handle om husmannsplassen Ertehaugen, som ligger vakkert til på en liten høyde med utsikt til Store Ertevann i grenseområdet mot Sverige.
Det er derfor mye spennende historie knyttet til Ertehaugen, som jeg skal komme tilbake til senere!
Ertehaugen var en plass under Hafsrød gård, og har vært bebodd siden tidlig på 1700-tallet.
Hafsrød gård eier også Finnsvika, som ble brukt som Farmen-gård i 2016, samt mange andre gamle småbruk og skogsarbeiderbrakker, som er renoverte og leies ut.
Men tilbake til min barndoms ferier i grenseland på 1970-tallet: Her spiser vi lunch på tunet på Ertehaugen, med den gamle låven i bakgrunnen! 
Og her forsøker min mor å anlegge kjøkkenhage! 
Så ofte vi kunne løp vi stien ned til vannet, hvor vi hadde en liten robåt liggende!
Vi feiret også 17. mai på Ertehaugen i 1971!
I stallen sto hesten til en skogarbeider, som kunne fortelle oss mange spennende historier om stedet! 
Og hvem som opprinnelig bodde på Ertehaugen og deres historie, og hva som skjedde her under 2. verdenskrig, skal dere få vite i senere innlegg!
I dag er det Ingeborg Anker-Rasch som driver Hafsrød gård, hvor det blant annet drives med dåhjort

Forsettelse følger!

1 kommentar:

  1. Artig å lese! Har noen fortalt deg at du skriver godt? Jeg venter på fortsettelsen....

    Ønskerdeg ei fin uke!

    Klem Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!