lørdag 29. august 2020

Retro kjøkken innredning har fått en ny renessanse!

De moderne kjøkkeninnredningene fra 1960-tallet var både gjennomtenkte og stilrene, og er i dag ettertraktet på bruktmarkedet! Link.
Nå skulle husmoren ha en velfungerende arbeidsplass med alt innen kort rekkevidde!
Det både kjøpes, selges, gis bort og etterlyses benker, skap, vasker og andre deler fra 1960-talls kjøkkenet. Link.
Og er man heldig å overta et hus eller en leilighet som har en slik kjøkkeninnredning inntakt, er det blitt veldig vanlig å pusse den opp.
Det gjorde de som overtok mine svigerforeldres hus med kjøkken fra 1967! Det var fra byggeåret, og kjøkkenet ble også brukt i en filminnspilling!
Orginale hvitevarer i god stand kan man også være heldig å få tak i. Link og link.
Og retro kjøkken nyproduseres nå av flere kjøkkenprodusenter. Se her og her.
Men er du heldig, kan du få et retro kjøkken helt gratis! Dette kjøkkenet gis bort her!
Ofte har et 1960-talls kjøkken praktiske, gjerne skråstilte skyvedører, og mange skuffer.
Her ser man et prakteksemplar fra 1963! Link. Ofte hadde kjøkkeninnredningen plass til symaskin, som husmoren kunne bruke på kjøkkenbenken ved behov!
Den velkjente "husmorstolen" eller trappestolen var da praktisk å ha. De kan bl.a. kjøpes her.
Disse kjøkkeskapene er i lakkert bjerk, noe man også kan være heldig å få tak i! Se her.
Dette overskapet har innebygget mel- og krydderhylle med skuffer fra Egersund Fayanse. Link.
Detaljer som en fargerik Panco hylle ble veldig populært!
Andre tidsriktige detaljer, som serviser og tekstiler, kan man ofte finne på enklte retro grupper på Facebook.
Jeg er veldig glad i retro-stilen! Hva syntes du? 

2 kommentarer:

  1. Slike kjøkken husker jeg fra min barndom. De var laget for å være praktiske og arbeidsvennlige for husmoren. Vakre og stirene er de også!
    Jeg ser av og til på boligannonser på nettet for moro skyld. For noen dager siden kom jeg over et hus på en helt annen kant av landet. Kjøkkenet var bare helt fantastisk! Håper de som kjøper det huset tar godt vare på det! :)

    SvarSlett
  2. Først av alt: Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Så artig at du bor like i nærheten av familien min. I mine foreldres hus var kjøkkenet 60-talls. Den røde hylla under overskapet var på plass. Jeg kunne flytta rett inn på det kjøkkenet uten å pusse opp, men de som overtok så nok bare et gammelt, velbrukt kjøkken. Jeg beholder nok kjøkkenet mitt i heltre fra en lokal bedrift. Synes det passer godt i et tømmerhus.

    Takk for et fint innlegg som vekte mange gode minner!

    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!