mandag 21. desember 2020

Populær Eie nisse ble årets beste bruktfunn!

Helt bakerst på en hylle i Gnisten gjenbruksbutikk i Hakadal, fant jeg denne flotte Eie-nissen i perfekt stand!
Den likner veldig på en nisse jeg husker min mormor hadde, og ble produsert på 1950-tallet.
Eie Stentøifabrikk lå i Egersund, og produserte 13-14 forskjellige nissefigurer. Les om det her og her.
Boknissen over er den mest sjeldne. På Finn er den annonsert til kr. 10.000! Mens nissen med trekkspill får du for kr. 4.500!
Det typiske med Eie-nissene, er at de er sprøytemalt ved hjelp av sjabloner, før de ble lakkert. Nissene har også en kraftig rødfarge.
Her ser du baksiden av nissen.
Her er to andre varianter av Eie-nissene.
I tillegg til nissene, har Eie produsert disse velkjente soppene, som jeg allerede har flere av!
Jeg har flere gamle nisser som du kan lese om her: Gammel julepynt med sjel og historie, Sjarmerende, gamle julenisser og Retro julepynt på kjøkkenet.
Jeg ser ikke helt bort fra at det kan komme flere Eie-nisser i huset etter hvert!
 

3 kommentarer:

  1. Jeg har også noen gamle nisser som sniker seg inn på kjøkkenet nå rett før jul! :) De er morsomme og sjarmerende. Tre stykker sitter slik at de danner en liten juletrefot, vi bruker den som lysestake. Noen er brodert på et pyntehånkle, en er en nøtteknekker i tre og resten er gamle gipsnisser som har klatret opp på hylla over kjøkkenvifta. Morsomme gjester i jula! Ønsker degg god jul! :)

    SvarSlett
  2. Det er noen hager der mange av disse små dvergene med de røde spisse hattene står ... Jeg har engler i stuen og selvfølgelig juletreet, som ble dekorert av sønnen min og meg i morges ... og nå gleder vi oss til det Julaften :-))) Glede.
    God jul for deg og din kjære,
    kjære Chathrine.
    Mange hilser fra Viola

    SvarSlett
  3. Jeg lærer alltid noe når jeg er innom hos deg. Så mye du kan! Veldig artig å lese om disse nissene. Måtte sjekke andre innlegg også. Vi har hatt julehelga i Tomter. Det har vi hilst på Ellinor som ble født på 3-årsdagen til Klara Johanne, 19.november. Så heldige vi er!
    Nå er det rolige dager i Uvdal. Godt med snø og forholdsvis mildt. Har funnet fram sparken, og piggskoa er i daglig bruk.

    Forsatt god romjul fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!