fredag 25. mars 2022

Se hvordan du strikker MinMote-balaklava!

 For en liten stund siden fikk jeg en forespørsel fra et barnebarn: 
- Mormor, kan du strikke en balaklava til meg? 
- En... hva for noe? 
- Det er en slags hettelue!
Og slik lærte jeg hva en balaklava er! Ikke lenge etter reiste vi for å kjøpe garn sammen!
Du finner oppskriften til MinMote-balaklava her. Og jeg fant en video som viser fremgangsmåten her!
Garnet vi valgte var Myk Påfugl fra Dale Garn. Det er et tykk mohair garn, så jeg strikket med 1 tråd (i stede for 2), og med 2 tråder (i stede for 3) i kanten i front.
MinMote-balaklava strikkes på rundpinne, og man starter med noen omganger rett. 
Så tar man inn noen masker, samtidig som man strikker vraangbord 1 r og 1 vr. 
Etter vrangborden økes maskeantallet igjen, og etter noen omganger med glattstrikk felles det 6 masker foran.
Nå strikkes det frem og tilbake, før man syer eller masker sammen i toppen. Til slutt tas det opp masker og strikkes en lubben vrangbord i front, som brettes inn og sys fast på baksiden.
Resultatet ble veldig bra, og barnebarnet er superfornøyd!
Før overleveringen ble balaklavaen vasket i ullvaskemiddel, og tørket flatt på et håndkle. Og selvsagt måtte mormor prøve den! 


3 kommentarer:

  1. Så fin den ble! Jeg har strikka flere balaclavaer i liten størrelse, men ingen til voksne. Tror dette har blitt et moteplagg i år. Mine barnebarn på 4 og 1 år bruker dem mye.De er populære i barnehagen, lue og skjerf i ett.

    God helg til deg fra meg!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  2. Den så deilig ut! Det er vittig hvordan moten går igjen. Jeg strikket meg en lyseblå liknende da jeg var 15 - 16 år :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!