lørdag 10. desember 2022

Julekaktus - en gammel klassiker!

Julekaktus (eller novemberkaktus, som den også kalles) er en skikkelig retroblomst, som jeg husker godt fra mitt bestemorshjem! 
Den blomstret alltid til jul, og var et vakkert skue når mormor inviterte til juleselskap!
Visstnok kan en julekaktus blir over 100 år gammel! Kanskje denne, fotografert i Trondheim i desember 1934, er så gammel? Foto.
For et år siden kjøpte jeg denne julekaktusen, med nydelige cyklamenrosa blomster. Den har stått litt kjølig og blitt sparsommelig vannet, i håp om en ny blomstring.
Og for et par uker siden oppdaget jeg den første knoppen, og nå blomstrer den for fullt igjen!
Etter avblomstringen skal jeg potte den om i en leirpotte, for det skal være fint med god drenering.
Og jeg skal forsøkte å ta stiklinger. Her ser du hvordan det gjøres.
I Potteplanter før i tiden, kan du lese om hvilke planter som var populære tidligere! 
Se hvordan du lykkes med en julekaktus her.

3 kommentarer:

  1. Hei! Min novemberkaktus er akkurat ferdig å blomstre. Den var fantastisk flott etter mange år hvor den bare kastet knoppene. Vet ikke hva jeg gjorde feil, kanskje den var for ung? Nå har den ihvertfall noen år på baken, så jeg håper den blomstrer i 2023 også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du endelig fikk blomster på den igjen! I linken nederst i innlegget, står det ganske mange tips og råd. Julekaktusen liker ikke å bli flyttet på, snudd på i vinduskarmen, eller ha det for varmt - da kan den kaste knoppene! Ha en fortsatt fin advent! :-)

      Slett
  2. Denne rosa av julekaktusen din er vakker... Jeg ønsker deg lykke til med stiklingene.
    Det gamle bildet fra Trondheim med den lille gutten og den digre julekaktusen er helt rørende... kanskje det er så store kaktuser i den botaniske hagen... Jeg skal holde utkikk.
    God advent og mange hilsener fra Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!