søndag 8. januar 2023

Småbruk i vakker vintersol til salgs i hjertet av Gausdal!

Her, i fjellsiden i Vestre Gausdal, skinner alltid solen, og om vinteren er snøen gnistrende hvit og vakker!
Mens om sommeren beiter sauene fredelig nedfor husene!
Og på det blå kjøkkenet kan du sitte og skue ut over dalen året rundt! 
For nå er dette gamle småbruket Nordhaug i Bårdslistugguvegen til salgs!
Som, da det ble bygget en gang på 1800-tallet, fikk navnet Karihaugen!
Og kanskje fikk det navnet fordi den gamle moren i huset het Kari?
I 1900 bodde husmannen John Karihaugen og hans familie her, og kanskje så de slik ut på sine eldre dager? Foto.
Her sitter historien bokstavelig talt i de tykke tømmerveggene,
og det store kjøkkenet er fremdeles husets samlingspunkt!
Og på låven var det sikkert en gang liv og røre, med rautende kuer, kaklende høner og gryntende griser!
Og innendørs løp barn i alle aldre rundt, sammen med en katt og en hund!
Her er småbruket fra et flyfoto tatt av Widerøe i 1965! Link.
Ønsker du å ta en nærmere titt på småbruket, finner du annonsen her.

3 kommentarer:

  1. Godt nytt år!
    Det er en vakker drøm av et småbruk du presenterer for oss i dag. Her skulle jeg gjerne bodd i nærheten av min barndoms dal, med snø om vinteren og sol om sommeren! :)

    SvarSlett
  2. Godt nyttår til deg og dine
    Hadde jeg bare vært 10-15 år yngre...småbruket hadde vært stedet for meg!!! Virkelig et sted med sjel!!
    Gleder meg til et nytt blog år med deg!
    Hilsen Annette

    SvarSlett
  3. Nydelig plass og at solen skinner hele tiden er jo absolutt et pluss, på Helgeland er vi ikke bortskjemt med det på sommeren i vertfall. Flotte bilder. Småbruket vil nok gjøre noen lykkelige..

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!