fredag 4. august 2023

Besøk på Karin Larssons sommer utstilling: Låt handen synas!

I sommer hadde jeg ett stort ønske: Og få se Karin Larssons utstilling i Sundborn: Låt handen synas!
Og på turen til Dalarna fikk jeg ønsket mitt oppfylt - å se mer av Karin Larssons virke som tekstilkunstner og trendskaper!
I Carl og Karin Larssons hjem i Sundborn har jeg vært mange ganger, og beundret de vakre bygningene og rommene med de fantastiske møblene og tekstilene, som skapte deres utrolige kunstnerhjem!
Mange av ideene har jeg tatt med meg til eget hjem, og kommer stadig tilbake til!
I utstillingen i Konsthallen Kvarnen, er flere etasjer gjort om til en levende utstilling av Karin Larssons billedvever, broderier og møbeldesign!
Med store bilder av familiens hverdagsliv, er det hele virkeliggjort. 
Det store forhenget er ett av Karin Larssons viktige arbeider, som utstillingen viser en kopi av.
Det hang mellom Karin og Carl sitt soverom, og hadde makrame i midten, der de kunne skimte hverandre!
I spisestuen henger billedveven ”De fyra elementen”, som ble hengt opp over den nye benken.
Jeg liker spesielt godt hennes holdning til eget arbeide!
Denne blomsterhyllen er godt kjent - i sin typiske grønnfarge! Den kan kjøpes her.
I hver en krok ble Karin Larssons design, arbeider og uttalelser vist på en veldig fin og helhetlig måte!
De mange sitatene av Karin Larsson brodert i korssting, var et fint innslag!
Her ser vi er del av akvarellen "Karin och Britta i trädgården" (1911) av Carl Larsson, sammen med Karins grønne hagestol! Kopier av hagemøblene fåes kjøpt her.
I år fikk jeg med meg et broderisett av en duk designet av Karin Larsson, som jeg gleder meg til å brodere!
Utstillingen av Karin Larssons kunstnerliv varer t.o.m. 20. august, så det er ennå tid til å få den med seg!

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for flotte bilder og det fantastiske reisetipset kjære Cathrine.
    Jeg ville også ha følt meg veldig komfortabel.
    Jeg ønsker deg en god helg og mye moro med å brodere din nye Karin Larsson duk.

    SvarSlett
  2. Så herlige bilder du viser. Her hjemme på veggen henger noen bilder av Carl Larsson . Nydelige bilder.
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
  3. Så gøy å få med seg! Takk for at du deler bilder :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!