tirsdag 26. februar 2019

Min farmors Melitta kaffekanne på kjøkkenet mitt!

Den gule Melitta kaffekannen husker jeg sto ved komfyren til min farmor, klar til bruk!
Og kaffen skulle traktes for hånd på den gammeldagse måten!
Det var i 1908 at Melitta Bentz, en husmor fra Dresden i Tyskland, oppfant kaffefilteret (link). 
Og senere kom kaffekanner, traktere og annet utstyr i porselen, slik vi kjenner det.
I dag samler mange på de pastellfargede kannene, 
som skaper en fin retro stemning på kjøkkenveggen!
Jeg mangler fremdeles trakteren til min kaffekanne - den ble knust en gang på 1970-tallet.
Men kanskje er jeg heldig på Finn eller i en bruktbutikk en gang!
Og skulle jeg finne flere Melitta kanner, vil de nok også bli med meg hjem!
Klassiske Melitta kanner kan du fremdeles få kjøpt her.
Bildene er lånt fra Pinterest.

1 kommentar:

  1. Jeg husker nok tida da vi trakta kaffe på gamlemåten, men ei slik fin kanne har jeg aldri hatt. Men nå ble jeg inspirert til å prøve gamlemåten igjen. Tipper den kaffen blir god.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!