fredag 22. mars 2019

Mer om min farmors Melitta Minden kaffekanne!

Etter at jeg skrev om Min farmors Melitta kaffekanne på kjøkkenet mitt, har jeg fått flere opplysninger om den.
Det viser seg at dette porselen designet var det aller første til Melitta, og het Minden. Kanner ble produsert fra 1956, mens filter kom i 1954. 
Minden fikk fargene blå, grønn, gul og brun. Litt senere ble brunt erstattet med rosa. Navnet fikk kannen etter Melittas hovedkontor i Minden
Kannen har dryppestopp i tuten, og lokket sitter godt på.
Min farmors kanne har to farger. Den er lysegul, men har hvit tut, hank og lokk. Og dette ser ut til å være veldig sjeldent.
Fra Melitta har jeg fått låne den gamle reklamen du ser i innlegget her!
God kaffe får man kun ved å helle kokende vann direkte gjennom filteret, mente min farmor!
Porselensfilteret til min farmors Melitta kanne ble knust, og hun erstattet det med et slikt.
Men jeg håper å få tak i et nytt porselensfilter.
Hvilken størrelse vil passe til denne kannen? 101 eller 102?
Melitta kannen er uansett veldig hyggelig å ha på kjøkkenhyllen!
Og jeg ser den fremdeles for meg hos min farmor, på hyllen over komfyren hennes!









2 kommentarer:

  1. Nydelig kanne. Lykke til med porselensfilter, Cathrine. Jeg lager også min kaffe med gammelt porselenfilter fra Melitta... jeg har fra min manns bestemor :-)))
    God søndag. Vi har hatt i går 20 grader og hele familie sammen... så veldig god.
    I dag kald - 5 grader - og vinden blåser og
    jeg tar en tur til TV ettermiddag - OSLO skiskyting. Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Så flott den kanna er.
    Eg har ikkje kjenskap til desse, men heretter skal eg ha augene opne i bruktbutikker.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!