lørdag 17. april 2021

Nytt i samlingen min: Melitta Minden dukkeservise!

Jeg har lenge samlet på Melitta kaffekanner, som startet med min farmors lysegule kanne! 
Men aldri hadde jeg trodd at jeg skulle komme over et Melitta Minden dukkeservise fra 1950-tallet! 
Og da jeg pakket opp bruktkjøpet mitt, ble jeg gledelig overrasket over i hvor perfekt stand det var! 
Kaffekannen er merket Van Nelle.
Og de fleste delene er merket under med Melitta Germany.
Jeg har aldri sett fløte og sukkersett, eller kopp, skål og asjett i Melitta Minden, for den delen!
Her står dukkeserviset på det lille kjøkkenbordet! 
Delene kunne kjøpes enkeltvis, og kaffekanne, sukker- og fløtesett kom i fire farger: Rosa (mest vanlig), gul, blå og grønn.
Det hadde jeg sett i magasinet Scandinavian Retro nr. 2 2019, som hadde en stor artikkel om Mellitta kaffekanner, filtere, m.m.
Her fra sidene som omtaler dukkeserviset.
Det ble produsert fra slutten av 1950-tallet.
Slik så settet ut da det lå nytt i esken. Foto: eBay.
Og en veiledning til den lille husmoren fulgte med!
Her er dukkekaffekanne i grønt. Foto. Pinterest.
Jeg er strålende fornøyd med dukkeserviset som jeg nå har fått i Melitta-samlingen min!

3 kommentarer:

  1. Fantastisk Cathrine ... selvfølgelig, jeg elsker det :-)) Jeg liker spesielt de vakre pastellfargene til den lille sets. Jeg brygger min kaffen for hånd med et ekte Melitta-filter laget av porselen og papirposer :-) Ja :-) Ha en god søndag og takk for hilsen.
    Klem Viola

    SvarSlett
  2. Så artig!! Jeg er veldig glad i dukkeserviser, men har kun ett som er komplett, og det er ensfarget kvitt. Eller har jeg mange deler fra forskjellige ....
    Jeg kommer til å være obs i fremtiden, på disse servisene du forteller om her,når jeg er innom bruktmarkeder...
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Nydelig servise! En skatt for en samler vil jeg tro. Gratulerer!

    Klem Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!