søndag 5. januar 2014

Marius jakke - montering av knappe stolpe!

Det er mange utfordringer i en strikkers verden, og én av dem er montering!
Og det er vel derfor mange kvier seg for å begynne på et strikkeplagg som må monteres, for ikke å si klippes i!
Men får man noen gode tips og råd, vil det kanskje hjelpe litt! Jeg har tidligere vist hvordan man syr sammen skuldre her, og hvordan man syr i ermer her!
Før du starter monteringen, presser du delene, og start med å sy sammen skuldrene, før du lager knappestolper og halskant. Til slutt syr du i ermene.
I dag skal jeg vise hvordan man monterer knappestolper, og her ser du markeringstråden midt foran, som man skal klippe etter!
Nederst ser du maskene som er satt på en tråd, og som det skal strikkes videre til knappestolper på!
Nåle fast vliselin uten lim (4-5 cm bred) på baksiden - det vil gjør sømmene mer stabile (se her) - før du syr sik-sak på begge sider av markeringstråden.
Sy sik-sak med en kontrastfarge tett inntil tråden, og pass på at det blir plass til å klippe opp mellom sømmene!
Klipp opp mellom sømmene fra vrangen. Her ser man baksiden, etter at sømmene er sydd, klippet opp, og vliselinen klippet til.
Pass på at ingen tråder har løsnet, og sy evt. noen ekstra sting for hånd.
Strikk knappestolper etter oppskriften, og sett maskene til halskant på en tråd.
Sy til belegget mot baksiden - se høyre side over.
Sett maskene fra stolpene på en liten rundpinne, og strikk opp masker til halskant. Se hvordan du lager av fin avslutning her!
Sy i ermene, sy i knappene, 
og Marius jakken er klar til bruk! Spør gjerne hvis det er noe du lurer på!

7 kommentarer:

  1. Dette er nok laaaangt utenfor det jeg driver med! Men Mariusjakke i hvitt er nydelig - du er flink!
    God søndag.
    Vigdis

    SvarSlett
  2. Så fin forklaring! Har gjort dette to ganger før, men fy så skummelt det var første gangen. Resultatet ditt ble kjempefint :)

    SvarSlett
  3. Så kjekt med en forklaring. Jeg skal innrømme at jeg har holdt meg til gensere, helst med ragland eller rundfelling så langt.
    Men jakkene er jo så fine, at det frister veldig å prøve. Godt å vite at jeg kan ta turen innom deg og få noen forkaringer:)
    Nydelig jakke du har laget. Jeg er en av de som ikke er lei av Mariusmønster enda, synes det er kjempefint:)

    SvarSlett
  4. Jeg er absolutt blant dem som ikke våger å klippe i et ferdig strikket plagg. Nå vet jeg i det minste hvor jeg finner hjelp om jeg likevel må hoppe i det. Superfin jakk!!

    SvarSlett
  5. Jeg leser til øyet blir stort og vått - dette MÅ jeg snart våge. Etter at mamma døde har jeg kun strikket plagg som ikke trenger montering...
    Nydelig jakke!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  6. Nydeleg arbeid!
    Eg har aldri brukt vliselin, men ser i bøker at det vert gjort. Elles så strikkar eg saman på vranga på skuldrene.
    Eg har berre lært meg sjølv. I nesten 20 år strikka eg ikkje ei maske. No har eg begynt på att, og eg ser at det står att mykje å lære.
    Håper det er greitt at eg legg deg til i blogglista mi så eg kan følgje med på det du gjer!

    SvarSlett
  7. Den jakken ble kjempefin! hvor mange masker bruker du til knappestolpen? hvordan strikker du knapphull?

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!