fredag 28. juli 2017

På sykkel langs Mjølkevegen i Valdres!

Vi har hatt noen fine dager på fjellet i Valdres, i vakkert fjell- og seterlandskap, og syklet langs Mjølkevegen, som går fra Vinstra til Gol!
Her ser dere Jotunheimen i det fjerne!
Vi startet turen ved Vasetvatnet, som ligger langs Panoramavegen mellom Vestre Slidre og Hemsedal.
I enden av Vasetvatn ble det en matpause med medbragt mat og drikke,
der hvor Valdresrittet krysser over elveleiet.
På veien videre syklet vi gjennom stølsområdet på vestsiden av Vasetvatn,
og satte oss på denne mjølkerampa, for å vente på mjølkebilen!
Og før vi fikk sukk for oss, kjørte Tinebilen forbi!
Ikke helt som i gamle dager, nei!
Etter runden rundt Vasetvatn, tok vi veien videre opp Valtjednvegen forbi Gomobu Fjellstue, hvor de har verdens beste rømmegrøte og annet godt til farende fjellfolk!
Utsikten er det ikke noe å si på!
Her har vi nådd inn til målet av turen: Valtjern og Valtjernstølene!
Valtjernknatten er også et yndet utfluktsmål. Her står jeg på toppen med min datter for mange år siden!
Man kan leie flere av de gamle stølene - ser her og her!
Hvis du vil sykle den samme turen som oss, finner du ruten vår her!
Og vil du lese mer om Mjølkevegen, finner du det her!

3 kommentarer:

  1. Fantastisk... takk for turen Cathrine.
    Jeg elsker å sykle i sommer :-)))
    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Så gøy å se god reklame for Valdres, Vaset og Mjølkevegen! Og ikke minst Valkjernknatten! - Hvor jeg faktisk forlovet meg i '96. Hytta i bildet fra Knatten tilhørte min gamle moster og mannen. Og jeg har hatt mine sommerferier på det jordet ja! Jeg pleier å si at det er ikke sommer før jeg har vært på Valtjernstølen ;) God august!

    SvarSlett
  3. Spreke folk i vakker natur. Ser ut som dere har hatt en fin tur :)

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!