torsdag 8. april 2010

Vakker til dåpen!

Mange har en dåpskjole som er brukt i familien i generasjoner, og som en oldemor eller tippoldemor til dagens håpefulle en gang har sydd med nennsom hånd! I mine barns farsslekt har vi en slik dåpskjole, og det er ekstra stor høytid når den tas frem!
Da jeg ble døpt i sin tid, hadde min egen mor sydd en vakker dåpslue til meg! Den besto av lag på lag med blonder. Men siden har den ikke vært i bruk, inntil mitt yngste barnebarn, Hermine, ble døpt i den for 3 1/2 år siden! Se bildet over! Her har hun også på seg den over 100 år gamle dåpskjolen fra mine barns farsslekt!
Strikkede dåpskjoler finnes i mange varianter, og her har jeg plukket frem et knippe med gratis oppskrifter til dere! Det er vel ikke noe man lager på et par kveldstimer, men kanskje er det en bestemor som mer enn gjerne påtar seg oppgaven?
Denne enkle, tidløse dåpskjolen er fra Hendes Verden, og den finner du gratis mønster til her! Dåpskjoler har vel tradisjonelt blitt strikket eller heklet i bomull eller babyull. Men med nye garnkvaliteter - f.eks baby silke, ull og silke eller ren lin - er mulighetene i dag mange!
Ellers så har Drops Design også gratis oppskrifter på noen utrolig vakre dåpskjoler! Denne finner du oppskriften til her, mens den på det øverste bildet finner du her! Oppskriftene finnes på mange språk, som engelsk, fransk og tysk.
I morgen skal jeg vise dere innbydelser og bordkort, som jeg laget til mitt første barnebarns dåp! Med ønske om en fin vårdag til dere alle!



10 kommentarer:

  1. Utrolig flotte :)
    Må ikke finne fram så mye fint,får jo lyst på flere småtroll med en gang...Og jeg har bestemt meg for og vente på barnebarn. Selv om det kan ta sin tid,håper jo også det.Slik at mine barn får rast fra seg overskuddet yngre mennesker har hi hi.. :) I ventetiden koser jeg meg som tante til 16 barn av alder 1 til 24 :):) venter og bli tante igjen i juni. Det er så koselig :) :)
    Klem.

    SvarSlett
  2. god morgen til deg.
    såå vakkert dette er,
    flotte dåpsting,å så herlig med sånt som har gått i arv,
    vi har en som er kjøpt,alle mine 3 barn er døpt i den,så jeg har fått brodert navn å dato på underskjørt,
    å den henger fremme året rundt ,til glede..
    ja mange hadde problem med kommentarer i går,ikke bare hos meg,men generelt på blogger,fikk opptil 5 av samme kommentar jeg,hihihi.godt en kan slette noen da,
    å i dag har de lovet oss sol,jeg har satt over vask,deilig om en kan tørke ute.
    ha en fin dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  3. Så vakkert!!
    Og for et nydelig barnebarn!!
    Det er noe eget med disse dåpskjolene som blir brukt i generasjoner, det blir en slik ekstra høytidelighet over det.
    Et vakkert innlegg!!
    Og så gleder jeg meg storveis til å se innbydelsene og bordkortene ♡♡♡
    Ønsker deg en strålende dag!
    klem Lokki

    SvarSlett
  4. Hei!
    Så fine bilder! Små dåpsbarn er jo så skjønne!
    Ha en flott dag! :-)

    SvarSlett
  5. Hei:) Så utrolig flott dåpskjole dere hadde i familien! Den var aldeles nydelig!
    Noah hadde på seg dåpskjolen som jeg og min søster hadde da vi ble døpt. Moren til min fadder heklet den spesielt til meg. Det er ikke den fineste jeg har sett, men nokså søt. Desuten betyr det noe ekstra når noen har laget den med omtanke. Siden fadderen min døde for noen år siden, får den i tillegg en liten ekstra verdi.
    Kanskje jeg også skal vise dåpskjolen en dag...? Der fikk du meg til å tenke på noe...

    Gleder meg til å se bordkortene du skal vise!

    Ha en flott dag
    Klem Janne Merethe

    SvarSlett
  6. Så fine dåps kjoler du viset, mitt barnebarn ble døpt i nå i mars.
    Jeg strikket en dåps kjole i tynt hekle garn, jeg brukte jeg 6 mnd på å strikke den. Jeg har vist den tidligere på min blogg.
    Takk for titten.
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  7. Det var virkelig noen nydelige kjoler!

    SvarSlett
  8. Så mye fint! Det er virkelig noe spesielt med dåpskjoler. Utrolig vakkert!

    Klem

    SvarSlett
  9. Nydelig dåpskjole!ha ein fin kveld;-)

    SvarSlett
  10. Hei Cathrine
    Så nydelig ♥ og vakker liten baby! Dåpskjoler er bare fantastisk flotte og denne var intet unntak. Nydelig ♥ ♥ ♥ Ønsker deg en fin fredag og helg. Klem fra Mette

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!